Documenten


2. Gasaansluiting Woonwagens

3. Advies van het CRM aan de Minister van BZK 2018


4. Het Woonwagenbeleid in Nederland vanuit Mensenrechtelijk Perspectief - Leonie Huijbers


6. Grondwet en internationale rechtsorde

7. Woonoverlast en het recht op privéleven

Pagina 12 en 13 'Het Europese Hof ziet de woning als de fysieke plaats waar gewoonlijk het familie- en privéleven zich afspeelt. De tuin, garages, bedrijfs- en beroepsruimten en (illegaal geplaatste) caravans of woonwagens kunnen als woning worden aangemerkt.


8. Artikel 8 EVRM Geen pijl op te trekken? 

Marloes Groos Heesch, 2 juni 2008


11. handreiking brandveiligheid van woonwagen en woonwagenlocaties VROM


13. Expertrapport met betrekking tot behoefte inventarisatie woonwagenstandplaatsen en concept beleid Gemeente Den Haag

Onderstaand rapport, 'Expertrapport met betrekking tot behoefte inventarisatie woonwagenstandplaatsen en concept beleid Gemeente Den Haag'Dit rapport bevestigd, de merkwaardige en na de mening van De Rolleman, malafide werkwijze van bemiddelende (uitvoerings)instanties, (waaronder; TWEG, Intergra, Nijbod Consultancy, Companen BV, en niet te vergeten Be-Flex en de door Vereniging Nederlandse Gemeente (VNG) Woonwagen wegwijzer, of Platform 31) Deze vormen een belemmering voor de participatie en directe communicatie van de gemeente met woonwagenbewoners. Met name het bedrijf Be-Flex, Die maakt volgens dit rapport directe (verboden) onderscheid tussen spijtoptanten die binnen en buiten de gemeentelijke grens wonen als mede dat de huidige wachtlijsten de prullenbak in moeten. Dit met waarschijnlijk als doel, dat de woonwagenbewoners hun rechten zullen gaan verliezen (opgebouwde wachtjaren) en opnieuw moeten beginnen om in aanmerking te kunnen komen voor een woonwagenstandplaats/woonwagen.

Enkele citaten uit het rapport:

'Be Flex vindt dat spijtoptanten van buiten de gemeente buiten beschouwing gelaten kunnen worden of dat wachtlijsten aan een "opschoning" toe zijn en het College volgt hierin''

Kortom, door het onduidelijke mandaat en de eigen visie van Be Flex worden de onderzoeksresultaten van Be Flex gekleurd en daardoor onbetrouwbaar'

Er zijn echter meerdere citaten te vinden in een zeer recente rapport genaamd 'Van uitsterfbeleid naar uitstelbeleid'

'Sommige tussenpartijen hadden dubieuze of ludieke namen als Metargus,' (Be-Flex) 'wat refereerde aan "met argusogen", en The Wheel Estate Group (TWEG), die op haar website expliciet aangaf veel ervaring te hebben met het in toom houden van 'lastige doelgroepen'. De stigmatiserende naamgeving daargelaten, is het met name veelzeggend dat lokale overheden en woningcorporaties hier schijnbaar geen kwaad in zagen'

- Iets met argusogen bekijken of volgen betekent 'iets wantrouwend bekijken', 'iets nauwlettend in de gaten houden'.


Advies van De Rolleman: DEEL DIT RAPPORT MET UW BETREFFENDE GEMEENTE! EN VERTEL DAT GEMEENTE ADVIES MOET INWINNEN BIJ DE MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES (BZK) EN NIET! BIJ ZOGENAAMDE EXTERN BEDRIJVEN!


                                   15. Sturing in plaats van bescherming:                                     Hoe de Nederlandse staat de woonwagencultuur ondermijnt 

De woonwagencultuur in Nederland staat onder ernstige druk door structurele beleidspraktijken die niet gericht zijn op bescherming, maar op gedragssturing en culturele ontmanteling. Dit blijkt onder meer uit de Monitor Sociale Inclusie Roma en Sinti 2023, uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. (Productie 3) Deze monitor documenteert een werkwijze die verregaande observatie, sturing en inmenging normaliseert, en daarmee fundamentele mensenrechten schendt.

Het rapport spreekt expliciet over:

  • Observeren van woonvormen, sociale netwerken en gezinsstructuren
  • Beïnvloeden (het tegengaan) van culturele overdracht via jongeren
  • Sturing richting "loslaten van de woonvorm" en "aanpassing aan de burgermaatschappij"
  • Beoordeling van culturele praktijken door externe partijen zonder mandaat of culturele legitimatie

Deze werkwijze gaat verder dan etnische registratie. Zij vormt een directe schending van het recht op culturele autonomie (artikel 27 IVBPR), het recht op privé- en gezinsleven (artikel 8 EVRM), en het verbod op discriminatie (artikel 14 EVRM, artikel 1 Grondwet). De woonwagencultuur wordt niet benaderd als erfgoed dat beschermd moet worden, maar als een afwijking die gecorrigeerd moet worden.

Juist deze systematische inmenging toont aan waarom de woonwagencultuur als immaterieel erfgoed niet alleen erkend, maar ook actief beschermd moet worden:

  • Culturele overdracht wordt onderbroken: Jongeren worden gepresenteerd als "sleutel tot verandering", waarbij traditionele waarden als problematisch worden geframed.
  • Gemeenschapsleven wordt geobserveerd en gestuurd: In plaats van participatie wordt controle toegepast, vaak zonder toestemming of transparantie.
  • De woonvorm wordt ondermijnd: Het standplaatsenbeleid en de inzet van externe bureaus leiden tot gedwongen verhuizing, culturele isolatie en mentale schade.

De ministeriële reactie op de Monitor Sociale Inclusie Roma en Sinti 2023, gepubliceerd op 5 juni 2024 (kenmerk 2024-0000158462), bevestigt dat de Nederlandse overheid niet handelt als beschermer van de woonwagencultuur, maar als regisseur van haar aanpassing en geleidelijke ontmanteling. In plaats van afstand te nemen van de in de monitor beschreven observatiepraktijken, gedragssturing en culturele inmenging, worden deze werkwijzen beleidsmatig gelegitimeerd en zelfs versterkt.

De reactie spreekt over het "beïnvloeden van culturele patronen via jongeren", het "doorbreken van traditionele ideeën binnen families", en het "ontwikkelen van kennisdossiers" die culturele praktijken beoordelen zonder mandaat van de gemeenschap. Er wordt geen enkele verwijzing gemaakt naar het recht op culturele autonomie (artikel 27 IVBPR), het recht op gemeenschapsleven (artikel 8 EVRM), of het immaterieel erfgoedkader van UNESCO. De woonwagencultuur wordt niet erkend als beschermde cultuur, maar als een maatschappelijke uitdaging die via beleid moet worden "genormaliseerd".

Juist deze bevestiging van structurele inmenging door de Nederlandse staat onderstreept de urgentie van internationale bescherming. De woonwagencultuur wordt aantoonbaar bedreigd door beleidsmatige druk, culturele sturing en institutionele uitsluiting. Georganiseerd naar de mening van De Rolleman vanuit;

  • Externe bedrijven (die zonder mandaat opereren)
  • Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)
  • Ministerie van Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening (VRO)
  • Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)
  • en van binnenuit – vaak door verenigingen met eigen belangen - door stilzwijgen, verdeeldheid en het ontbreken van gezamenlijke actie. De dominante cultuur probeert de woonwagencultuur te reguleren, te controleren en uiteindelijk te laten verdwijnen. En elke keer dat we toekijken zonder te handelen, werken we mee aan dat uitsterfbeleid.