Wachtlijsten
De Rolleman is op de hoogte van het feit dat er gemeente (mede door de werknemers van externe bedrijven, de zogenaamde ''experts op woonwagen gebied'') in de veronderstelling zijn, dat de wachtlijsten na 2003 zijn komen te vervallen door een beëindiging van een voorrangsregeling. Dit is onjuist!
De Minister heeft kort gezegd, dat na het vervallen van de woonwagenwet. De voorrangsregeling (en de wachtlijsten) moet worden voortgezet door de gemeente zelf! vanwege de deconcentratie van de woonwagencentra in Nederland. De verantwoordelijkheid komt niet meer bij de Minister te liggen, maar bij gemeente die overigens woonwagenbeleid moet integreren in het reguliere woonbeleid.
Kortom: Gemeente moeten de oude wachtlijsten honoreren en gebruiken bij toewijzing en de zogenaamde nieuwe peildatum dat gebruikt wordt, namelijk 2018 vanwege het landelijk woonwagenbeleidskader is onjuist.
Zie bron: Regeling - Verdeling standplaatsen; beëindigen voorrangsbepalingen Huisvestingswet - BWBR0014544 (overheid.nl)
En of, Pdf document (met uitleg) van De Rolleman. (Zie nr. 2)
WACHTJAREN GEDWONGEN OP TE GEVEN JA OF NEE:
Als iemand jarenlang wachtjaren heeft opgebouwd en vervolgens wordt verplicht die op te geven door een beleidswijziging, kan dat gezien worden als een inbreuk op eigendomsrechten en rechtszekerheid. Dit raakt aan artikel 1 van het Eerste Protocol bij het EVRM (bescherming van eigendom) en het vertrouwensbeginsel in het bestuursrecht. Kortom, er is een juridische basis is om het aan te vechten. Dit zou kunnen vallen onder schending van het recht op gelijke behandeling en eerlijke toegang tot huisvesting.
Juridische analyse
Rechtszekerheid & Vertrouwensbeginsel
- Als iemand jarenlang wachtjaren opbouwt met de verwachting dat dit recht blijft bestaan, en de gemeente of woningcorporatie besluit die wachtjaren ongeldig te maken, dan kan dat in strijd zijn met het vertrouwensbeginsel.
- Dit beginsel houdt in dat de overheid niet zomaar rechten mag intrekken als mensen hierop vertrouwd hebben.
Schending van het eigendomsrecht (artikel 1 EP EVRM)
- Hoewel wachtjaren geen "eigendom" in de klassieke zin zijn, kunnen ze worden gezien als een verworven recht.
- Volgens het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) kunnen opgebouwde rechten onder de bescherming van eigendom vallen als ze economische waarde hebben.
Discriminatie & Gelijke behandeling (artikel 14 EVRM + artikel 1 Grondwet)
- Als het intrekken van wachtjaren bepaalde groepen onevenredig treft (bijv. woonwagenbewoners die afhankelijk zijn van standplaatsen), kan dit neerkomen op discriminatie.
- Er zou aangetoond moeten worden dat deze beleidswijziging bepaalde groepen benadeelt zonder een legitieme rechtvaardiging.
Europees Sociaal Handvest & Mensenrechten
- Artikel 31 van het Europees Sociaal Handvest erkent het recht op huisvesting. Het ongeldig maken van opgebouwde wachtjaren kan hiermee in strijd zijn als het de toegang tot huisvesting belemmert.
Zoals
het EHRM in vaste jurisprudentie heeft bepaald, moeten individuen
'praktisch en effectief' genot hebben van hun rechten; deze mogen dus
niet slechts 'theoretisch en illusoir' zijn.1
(1)Een
steeds terugkerende uitleg van het EHRM dat het EVRM bedoeld is om rechten te
garanderen die praktisch en effectief zijn en niet theoretisch en illusoir, zie
o.a. EHRM 9 oktober 1979, appl.no. 6289/73 (Airey/Ierland),par. 24.
Rechtszekerheid & Vertrouwensbeginsel
- Als iemand jarenlang wachtjaren opbouwt met de verwachting dat dit recht blijft bestaan, en de gemeente of woningcorporatie besluit die wachtjaren ongeldig te maken, dan kan dat in strijd zijn met het vertrouwensbeginsel.
- Dit beginsel houdt in dat de overheid niet zomaar rechten mag intrekken als mensen hierop vertrouwd hebben.
Schending van het eigendomsrecht (artikel 1 EP EVRM)
- Hoewel wachtjaren geen "eigendom" in de klassieke zin zijn, kunnen ze worden gezien als een verworven recht.
- Volgens het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) kunnen opgebouwde rechten onder de bescherming van eigendom vallen als ze economische waarde hebben.
Discriminatie & Gelijke behandeling (artikel 14 EVRM + artikel 1 Grondwet)
- Als het intrekken van wachtjaren bepaalde groepen onevenredig treft (bijv. woonwagenbewoners die afhankelijk zijn van standplaatsen), kan dit neerkomen op discriminatie.
- Er zou aangetoond moeten worden dat deze beleidswijziging bepaalde groepen benadeelt zonder een legitieme rechtvaardiging.
Europees Sociaal Handvest & Mensenrechten
- Artikel 31 van het Europees Sociaal Handvest erkent het recht op huisvesting. Het ongeldig maken van opgebouwde wachtjaren kan hiermee in strijd zijn als het de toegang tot huisvesting belemmert.
Zoals het EHRM in vaste jurisprudentie heeft bepaald, moeten individuen
'praktisch en effectief' genot hebben van hun rechten; deze mogen dus niet slechts 'theoretisch en illusoir' zijn.1
(1)Een steeds terugkerende uitleg van het EHRM dat het EVRM bedoeld is om rechten te garanderen die praktisch en effectief zijn en niet theoretisch en illusoir, zie o.a. EHRM 9 oktober 1979, appl.no. 6289/73 (Airey/Ierland),par. 24.
Wat kun je doen?
Bezwaarschrift indienen
- Als jij (of iemand anders) hierdoor gedupeerd wordt, kun je een bezwaarschrift indienen bij de gemeente of woningcorporatie.
- Argumenteer op basis van bovenstaande mensenrechten en nationale wetgeving.
Klacht indienen bij het College voor de Rechten van de Mens
- Dit college kan beoordelen of er sprake is van discriminatie of een schending van mensenrechten.
Juridische stappen ondernemen
- Als het bezwaar wordt afgewezen, kun je naar de bestuursrechter stappen en eventueel naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) als nationale rechtsmiddelen uitgeput zijn.
Bezwaarschrift indienen
- Als jij (of iemand anders) hierdoor gedupeerd wordt, kun je een bezwaarschrift indienen bij de gemeente of woningcorporatie.
- Argumenteer op basis van bovenstaande mensenrechten en nationale wetgeving.
Klacht indienen bij het College voor de Rechten van de Mens
- Dit college kan beoordelen of er sprake is van discriminatie of een schending van mensenrechten.
Juridische stappen ondernemen
- Als het bezwaar wordt afgewezen, kun je naar de bestuursrechter stappen en eventueel naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) als nationale rechtsmiddelen uitgeput zijn.
DOWNLOAD de bezwaarschrift.
Als het college van burgemeester en wethouders (B&W) al een besluit heeft genomen, dan zijn er nog steeds juridische mogelijkheden om hiertegen op te komen. Hieronder leg ik uit wat je kunt doen:
1. Bezwaar mogelijk?
Ja, als het besluit door het college van B&W is genomen en het een besluit betreft in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), dan is bezwaar nog steeds mogelijk. Dit moet binnen 6 weken na de bekendmaking van het besluit worden ingediend.
Let op:
- Het besluit moet schriftelijk en formeel aan de betrokkenen zijn bekendgemaakt.
- Alleen belanghebbenden kunnen bezwaar maken.
2. Indien de bezwaartermijn is verstreken
Als de 6 weken al voorbij zijn, kun je nog kijken naar:
- Verzoek om herziening als er nieuwe feiten of omstandigheden zijn.
- Beroep bij de bestuursrechter als bezwaar is afgewezen.
- Klacht indienen bij het College voor de Rechten van de Mens of zelfs naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) stappen.
3. Is bezwaar de beste weg?
Ja, meestal is bezwaar de eerste stap omdat:
- Het college van B&W het besluit kan heroverwegen zonder dat je direct naar de rechter hoeft.
- Het vaak sneller en goedkoper is dan een rechtszaak.
- Het de kans biedt om een constructieve oplossing te vinden.
Zoals bovenstaand beschreven, kan er sprake van van discriminatie als mede van een schending van de gelijkheid van de rechten van de mens, de fundamentele vrijheden op, economisch, sociaal of cultureel terrein of op andere terreinen van het maatschappelijk leven wanneer deze teniet worden gedaan of aangetast. Hierdoor is er een mogelijk om politie aangifte te doen middels onderstaande artikelen.
Download hieronder uw concept politie aangifte
Artikel 137g
1. Hij die, in de uitoefening van een ambt, beroep of bedrijf personen opzettelijk discrimineert wegens hun ras, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
2. Indien het feit wordt gepleegd door een persoon die daarvan een gewoonte maakt of door twee of meer verenigde personen wordt gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie opgelegd.
Artikel 429quater
1. Hij die in de uitoefening van een ambt, beroep of bedrijf personen discrimineert wegens hun ras, hun godsdienst, hun levensovertuiging, hun geslacht of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de derde categorie.
2. Met dezelfde straf wordt gestraft hij wiens handelen of nalaten in de uitoefening van een ambt, beroep of bedrijf zonder redelijke grond, ten doel heeft of ten gevolge kan hebben dat ten aanzien van personen met een lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap de erkenning, het genot of de uitoefening op voet van gelijkheid van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel terrein of op andere terreinen van het maatschappelijk leven, wordt teniet gedaan of aangetast